onsdag 14 januari 2015

Nyhetskrönika 2014 ISIS

Jag har valt att berätta om ISIS, den islamiska staten. Dom bildades 2004 men har kommit från inget till att sedan bli en av dom största nyheterna i världen och en av de största hotet. Dom är aktiva i Irak och Syrien och har en stor del i kriget där. ISIS är också känd för sin extrem tolkning av sharialagar och deras attacker mot civila och sina avrättning av män och kvinnor.

Men man har ännu inte hittat något sätt att slå dom eftersom dom finns utspridda i hela världen. I början hade ISIS ett band med al-Qaida men när dom sedan gjorde en attack mot al-Qaida har det blivit ett krig mellan dom, och efter det så klippte al-Qaida alla band med ISIS.


Själv gillar jag inte dom alls, jag hatar dom, vill bara att dom ska försvinna när jag ser deras avrättningar och vad dom gör mot folket, och förstår inte varför vissa länder bara står och kollar på, tycker att dom ska gå alla tillsammans och få dom att försvinna för gott.


Om jag hade bott där hade jag nog bildat en motståndsrörelse som säkert redan finns, men man kan samla pengar från alla länder och skaffa vapen, och det finns nog mycket folk som vill va med i motståndsrörelsen. Eller så hade jag försökt gå med i ISIS för att sen kunna se vart dom har sina platser och hjälpa andra att kunna hitta dom enklare.


Men saken är att jag inte tror att dom kan försvinna eftersom dom finns utspridda i världen, till och med i Sverige, men jag hoppas att vi tar dom, för om man ser på alla videos vad dom har gjort så kommer man verkligen hata dom, det är fruktansvärt.


Dom är ju som al-Qaida, det är så dom kom till eftersom dom har ju haft ett band förut och nog bara vart undercover och samlat ihop styrkor och planer, för de kom ju som en bomb det senaste året, visste ju inte alls vilka dom var förut.


Tror inte dom kan ta över världen som vissa säger men dom kan göra väldigt hemska saker, och det bara kommer mer och mer om vi inte stoppar dom, bara se nu vad dom har gjort, och dom tror att dom är muslimer men dom har en väldigt fel tolkning utav islam, islam handlar om fred, inte döda, våldta människor.



Källor
http://sv.wikipedia.org/wiki/Islamiska_staten
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/snabbguide-vilka-ar-isis-och-vad-vill-de_3648504.svd

1 kommentar:

  1. Väldigt bra text Besmir! Man blir ju tårögd, jag tycker du har skrivit bra om vad som hänt och du har VERKLIGEN fått med din åsikt! Du har skrivit vad du hade gjort i en sådan situation och det gillar jag! Du ger även en bra lösning på situationen. Väldigt bra Besse!

    SvaraRadera