måndag 23 mars 2015

Enighetskyrkanannnn

Enighetskyrkan som man kallar det idag, började som moonrörelsen men har nu flera olika namn, bl.a Universalkyrkan, Tongilfamiljen och Ny tids pionjärer, men i Sverige kallar man det för Familjefederationen för världsfred och enighet.

Enighetskyrkan grundades på 1950 talet och har sina rötter nere i Sydkorea, det var efter Koreakriget som rörelsen började komma fram eftersom det var då många nystartade religiösa grupper
och det var Sun Myung Moon som var ledaren. Det finns runt 100 medlemmar i Sverige och i hela världen har man inte tagit fram någon riktigt antal.

Det Enighetskyrkan vill är att ha världsfred och ledaren själv Sun Myung Moon har sagt att han träffade Jesus under påskdagen, men inte om vad dom pratade om.
Det som är stort för Enighetskyrkan är massbröllop, det är när över flera 1000 par gifter sig på ett bröllop och Moon håller i vigseln. Men nu när Moon dog 2012 så är det Moons änka som har tagit hand om bröllopen och dom har inte någon plan för vad som ska hända i framtiden med Enighetskyrkan.

 
RESONEMANG

Jag tycker att den här religionen är bra och har ett bra budskap men det är inte någon jag själv skulle gå med i, eftersom jag är en muslim. Budskapet med religionen är att alla ska förena sig och bilda en familj, tillsammans och genom det så blir det fred, för om alla i världen är en familj så skadar man inte varann, för man skadar inte sin egen familj. Sun Myung Moon dog 2012 och därför har det satt stopp för denna religion, inget händer förutom att Moons änka fortsätter ta hand om massbröllopen, men det är bara det. Själv tror jag inte det blir världsfred om några i Korea gifter sig, utan för att det ska bli en ändring så måste fler göra det, runt om i världen, då kanske det kan bli en förändring, men nu är det skit.

Om jag, hade vart Moon så hade jag försökt sprida detta runt om i världen, gjort massbröllop i USA, runt om i Europa och runt om i Asien, sen ju mer som gifter sig där så kan fler gifta sig på andra ställen, då kanske det kommer till Sydamerika, till Afrika och kanske ända ner till Australien. 

Sen jag är jag och då hade jag velat ha kul ibland, eftersom jag är ju ledaren över flera. Hade begärt många saker och levt som kung i ett tag, sen vem vet, kanske det blir så stort så att hela världen följer Enighetskyrkan och jag styr Jorden, hade vart en god upplevelse.

Om vi ska jämföra Moon-rörelsen med några religioner så är det Kristendomen man ska jämföra det med. Det finns väldigt många likheter men ända några skillnader, som är konstigt. Båda grundades från Kristendomen men dom vill inte ha med varandra att göra, var det någon från Kristendomen som valde det eller var det Sun Myung Moon, men om det var Kristendomen så vem var det som tog beslutet, det finns ju ingen ledare? Så antagligen var det Moon som valde detta och varför han gjorde det vet jag inte. Det sägs att dom hade olika åsikter om uppståndelsen, Moon sa ju till och med att han träffade Jesus och det tror jag inte på, bara bullshit och det är därför jag inte följer denna religionen, för egentligen tror jag han är bara fake och vill vara ledare över några människor.

-------------------------------------------------
KÄLLOR

Hittade tyvärr ingen primär källa eftersom det finns bara 100 medlemmar i Sverige enligt dom här två källorna, men här har jag två sekundära källor och tänkte berätta om vad som är bra och vilken av dom är mest pålitlig. Hade ju använt NE också men man är tvungen och logga in där för att läsa och har inte skaffat något konto.

http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/nyreligiosa-rorelser/enighetskyrkan =  Här på denna sidan finns det allt om SO och allt är korrekt som står här, eftersom den använder sig av andra källor också, som stämmer med det dom skriver.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Familjefederationen_f%C3%B6r_V%C3%A4rldsfred_och_Enighet = Nja wikipedia är jätte bra men vem som helst kan logga in och skriva här, men på sätt och vis så brukar den ändå vara bra eftersom dom visar också massa länkar på vart dom har fått allt i från, och deras länkar brukar också vara bra.

http://www.familjefederationen.com/ = Deras egna hemsida, därför tycker jag att den här sidan är den bästa källan eftersom det är deras. Allt som dom gjort och står för står här, dom skriver det själva. Så här läste jag och fick det flesta av det jag skrivit.

2 kommentarer: