tisdag 24 mars 2015

Smörkniv utvärdering

I början i terminen fick vi en uppgift av Tomas att vi skulle göra en smörkniv som ett litet test till det större arbetet. Men det skulle inte vara en vanlig smörkniv utan en annorlunda smörkniv som står ut, hur man vill.

Först var jag still och hade ingen aning, tänkte göra en vanlig men sen tänkte jag på counterstrike som jag spelar hemma med mina vänner, det är ett spel där man kör Terrorister mot Poliser, man ska döda varandra. Och där finns det skins, till en ak47 eller en kniv, och då fick det mig att tänka på flip knife kniven. En flip knife slaughter som den heter på cs. 
Som du kan se på bilden här:


Jag gjorde en skiss av den, eller rättare sagt gjorde jag en skiss utav en karambit som är sjukt snygg men det skulle bli för svår att göra och då gjorde jag inte den med tanke på att vi hade 3 veckor på oss.
Så jag fortsatte med flip knifen och jag gjorde några skisser men ville inte ha som slaughter utan ville ha en mörkare röd och då tänkte jag på crimson web som du kan se på bilden.


-------------------------------------------------------------------------------------------


Här över mig kan du se 3 skisser på den typen av smörkniv jag ville göra, och jag ville ju inte att den skulle vara så bara utan att man skulle kunna fälla ihop den och ta ut den när man ville använda den, och han gillade idén men sa att vi inte hade så mycket tid och att det skulle ta runt 5-6 veckor, men jag brydde mig inte och visste att jag skulle klara det.

När jag var klar med allt ritande så började jag direkt i arbetet och klippte ut min skiss för att använda den som mall när jag ska såga ut den och göra den verklig. Tog en sån man spänner fast träet, tror man säger krokodilkäft iallafall vad jag hört. Och sen hämtade jag en figursåg och sågade ut min smörkniv. Jag tycker det är inte är så svårt och sågade ut den enkelt och perfekt. Men eftersom jag var skulle göra att man skulle fälla ihop den var jag tvungen att göra 2 handtag, och det gjorde jag också snabbt och fint.


Jag ropade Tomas och han sa till mig att det var dags och slipa och fila den och det gjorde jag, i ett tag för att få den så bra som möjligt. Använde en lång fil och sågpapper med en kloss i och sedan slep jag och slep, tills jag inte behövde mer och det var då det var dags och sätta ihop den.

Eftersom jag har gjort den för ett tag sen och skriver nu så kan ni redan se hur den ser ut, men det kommer jag till sen. Iallafall här hade jag dom alla bitarna och la ihop dom till en.

Den såg bra ut, men jag var inte klar än, och det var den sista lektionen vi hade och det var några minuter kvar, så jag började måla den och målade till och med på rasten för att jag gilla den så mycket, och för att jag gillar slöjd så mycket.

Använde rött och svart, det är alltid en bra kombination, kniven skulle vara röd och handtaget skulle vara svart.

Såhär blev min smörkniv och jag är nöjd som fan. Blev riktigt coolt med att man kan fälla upp den, och kan säga att Tomas gillade den också. Och när vi skulle visa vilka som stack ut mest blev det min såklart och Jontes, men kan säga att han gillade min mest ;)

Bild på det vackra mästerverket.

När den är fälld
 och när man fäller ihop den.


- av Kungen Besmir

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar