tisdag 27 maj 2014

Teknik enskild uppgift

Vi är inte som alla andra och gör bara en vanlig bro, utan vi ska gör en kombination utav en bågbro och också använda oss utav fackverkskonstruktion. För vi tänkte om vi tar det bästa från olika broar och sätter in dom till en hel, så blir det perfekt! 


Anledningen till att vi valde fackverkskonstruktion var för att sprida ut kraften och påfrestningarna som bron kommer att bli utsatt för. Bågbron valde vi för att den ser fin ut, och för att det ska finnas en segelfri yta.



Vår bro är lik en känd bro som heter Maria Pia bron och som ligger i Porto, Portugal.


 En skiss på hur vår bro kommer se ut, ungefär såhär. Dom här bilderna är tagna från Tildas blogg eftersom vi jobbade i samma grupp så vi har gjort vår bro tillsammans.


Här låg vår svaga punkt

Och då la vi som ett stöd framför och det hjälpte den! men nu flyttade vår svaga punkt till ett annat ställe, fast det är bättre att ha den på det andra än den vi hade i början.

Här har den svaga punkten flyttat till.

Kom ihåg, detta är tildas bilder så ni inte tror jag har ritat dom.
 Tyckte dom beskrev allt så därför jag tog dom.

Om ni ser på den sista bilden så kan ni se att den svaga punkten ligger på brospannet, det är pågrund utav brons påfrestningar, det blir ju mycket större eftersom det inte finns något stöd, men det ska vi fixa.

Påkänningar och andra krafter som påverkar en riktig bro är t.ex väder i form av vind, snö, hagel.
Det kan också bli temperaturskillnader och koldioxid är också en stor påfrestning för broar. Om det finns mycket koldioxid i luften uppstår det en korrosion. Det är när metallen löser upp genom en kemisk reaktion. 
Om man nu vill bemästra yttre påfrestningar på en bro är att bygga vägen lite sne typ, eller rund. Det betyder att vägbanan är bomberad, man gör detta för att vinden inte ska komma direkt på brons kanter utan istället typ följa med upp. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar