fredag 10 oktober 2014

Riksdagshuset i Berlin brinner

Den 27 februari 1933 började en eldsvåda härja i Berlins riksdagshus, hela riksdagshuset brann och det sägs att det var holländaren Marinus van der Lubbe som ansatte branden. Men man har inga riktiga bevis utan det var bara ett vittne som såg någon ta sönder en ruta i och röra sig i huset.

Varför man gjorde detta kan vara pågrund att Hitler kunde sedan få en anledning att avveckla demokratin i Tyskland och det lyckades han med.

Jag tycker det var dåligt att dom eldade upp riksdagshuset, men var smart av Hitler om han nu skulle ligga bakom detta som jag tror, för förstår inte varför någon skulle vilja bränna upp riksdagshuset, förutom Hitler. Han ville ju alltid få väck demokratin och vara en diktator som äger allt.


Efter branden kunde Hitler få mer makt eftersom massa kommunister fick skulden och då röstade fler folk på nazisterna, och när nazisterna fick mer makt så tog dom väck demokratin och Tyskland blev till en diktatur som ägdes av diktatorn Adolf Hitler.

Om jag vore en Jude hade jag faktiskt försökt mörda Hitler, för det var många som insåg att han var ett monster, han sa ju ut att han ville få väck alla judar, så varför inte bara få ett stopp på det, är man rädd eller vad? Varför vågade man kämpa emot när han sedan blev en av dom starkaste männen, om man hade vågat före så hade Hitler vart glömd historia.

Källor

http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagshusbranden= Här berättar dom det mesta jag har skrivit om, för här kan vem som helst skriva men inte vad som helst, så här kommer det information från flera olika personer och det är bra. Därför tycker jag Wikipedia är en av dom bästa källorna som finns.

http://varldenshistoria.se/guider/upplev-historien/branden-gav-nazisterna-makten

https://www.nordfront.se/riksdagshusbranden-i-berlin.smr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar