torsdag 7 maj 2015

Minoritetspråk

Jiddisch 

LÄNGST NER FÖR RESONEMANG



Jiddisch är också ett minoritetsspråk som har blivit bara färre och färre, förut var de 11 miljoner människor som pratade jiddisch och nu är det bara 3,5 miljoner som kan språket. Sen i Sverige är det runt 20000 judar men bara 3000 kan språket. 
-----------------------------------

Meänkieli 


2009 200 års minne slaget sävar 1809 föddes minoritetsspråk


Svensk ord och satt finsk ändelse på det.
1957 hävdes

Meänkieli är ett officiellt minoritetsspråk i Sverige. Meän kieli betyder vårt språk och är ett finsk-ugrisk språk
------------------------------------

Finska  

------------------------------------


VAD ÄR MINORITETSSPRÅK?
Ett minoritetsspråk i Sverige måste ha talats minst 100 år och det ska vara ett språk, som svenskfinska, det har funnits och talats i 100 år och är nu ett minoritetsspråk. Ingen dialekt eller nåt annat som vissa kan blanda ihop med. Skånska är en dialekt, inte nåt annat, och svenskfinska är ett minoritetsspråk.

EGET RESONEMANG


Själv tycker jag att minoritetsspråk skadar inte oss andra, det är bara kul med andra kulturer och annat folk, dom bidrar med mycket till samhället. Som t.ex vi lär oss utav andra. Jag har många vänner som är somaler, svenskar, araber osv och dom lär mig några enstaka ord och jag förstår dom också. Tänk så är du ute någonstans och dom kan bara somaliska, då är det bra att ha några grundläggande kunskaper så man kan förstå, sen behöver man inte lära sig språket utan du kan lära dig mer utav deras kultur och traditioner.

Sen förstår jag inte varför andra inte gillar att vi har minoritetsspråk, vad skadar det oss? säg mig det enda som kanske är jobbigt är när vi inte förstår vad dom säger, att dom kanske snackar om oss och vi inte vet vad dom säger, men vad ska man göra, är dom sur på dig så tror jag det inte gör något om dom snackar skitsnack om dig fast du förstår eller inte förstår.

Sen så klagar vissa på att det kostar att betala hemspråkslärare och då blir jag också lite arg eftersom tänk så många invandrare som går i skolan och skolan tjänar ju 40000kr per elev, + att det är troligen fler invandrare på vissa skolor än svenska elever. Så borde dom också tänka på att vi bidrar faktiskt också.

Vi fick ju reda på att romska språket var ju likt det svenska och där såg man vissa skillnader som att dom bara lade till ett o i slutet, t.ex det svenska ordet bil så hette det bilo på det romani.

Om jag hade vart en del av minoriteterna samerna, alltså vart en av dom så skulle jag klart vilja känna mig som alla andra, själv tror jag att vissa stöter ut samerna och låter dom leva själva, därför kallas dom för minoriteter för dom är så små. Jag själv som är Kosovoalban kan ju säga att vi är jätte många i Sverige och om 100 år så får vi bli en minoritet och det kosovoalbanska språket kan bli ett minoritetsspråk i Sverige, och det hade vart jätte kul. För att kunna sprida kunskapen om språket och så att fler lär känna oss och vår historia.

----------------------
KÄLLOR

Per Brattlöf - Det här är min Svenska och SO lärare och han har berättat en del och visat några filmer på UR och det är min andra sista källa jag använt.

På sätt och vis är det både en sekundär och en primär källa. Det är en film och kan vara några skådespelare som berättar det där, men nu om den primära källan så blir den också ganska pålitlig eftersom dom går runt och frågar folk som är ifrån det landet och kan det minoritetspråket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar