torsdag 28 maj 2015

SLÖJD UTVÄRDERING

PROCESSEN

Okej.. jag är inte klar med mitt arbete men jag har arbetat bra då jag vart med på lektionen, för har drabbats mycket av förkylningar och magvärk under vissa dagar och då är det nästan speciellt bara träslöjden och dom dagarna där som jag missat. Så det är jag lite ledsen för.. hade ju helst velat göra klart de men det finns inget jag kan göra.

Allt började med att jag tog ett eller två papper och började skissa, men jag skissade inte olika saker utan jag visste direkt vad jag skulle göra. Ett skrivbord, men efter ett snack med Thomas blev det inte ett skrivbord utan bara ett databord.

Sen när det var dags och verkligen göra arbetet så ville jag helst ha en träbit som var 44cm lång och 27cm bred. Alltså en stor träbit som täckte så stort men då skulle det vara lättare att ta sönder den och därför så gav Thomas mig ett förslag att istället dela upp längden och bredden i flera brädor och sedan limma ihop dom så den skulle bli så stabil som möjligt. Efter jag sågat alla delar så limmade jag det och använde tvingar så det skulle sitta hårt. Efter det limmat klart så började jag på att göra en fläkt till datorn och fixa coca cola flaskans ställe. Det är där jag är nu.


UTVÄRDERINGSFRÅGORNA


1. Formgivning: När det var dags för mig att hitta på en idé och sedan göra den idén verklig så visste jag nästan exakt vad jag skulle göra. Ett skrivbord för min dator, men inte ett vanligt skrivbord, utan ett skrivbord med plats för dricka, ett skrivbord där jag kan äta mat, göra massa olika saker medans du spelar. Inspirationen fick jag från min kusin, som hade gjort ett mindre skrivbord, med plats för dricka och allt han ville ha, och det verkade vara så nice. Men tyvärr så fick jag inte göra ett skrivbord för det skulle blivit för stort, och då blev jag lite besviken eftersom det var det jag ville och var taggad på att göra. Men jag gick inte all in så har inte hunnit heller göra mitt databord. 

Men iallafall, först tog jag ett papper och skissade på olika sätt hur jag skulle ha den, och jag gjorde till slut en bra ritning där datorn fick perfekt plats med ett ställe där jag kunde lägga en colaburk ifall jag vill dricka när jag spelar, istället för att ha den på soffan eller någon annanstans. 
Så jag mätte noga och gjorde allt bra, sedan var det bara att såga ut träbitarna.

2. Tolka estetiska uttryck: Saken är att mitt slöjdarbete ger inte någon speciell signal till någon. Det är bara ett skönt databord som man kan ha och chilla med. Har inte gjort något speciellt som innehåller något annat kulturellt från andra delar i världen.


3. Verktyg: Jag har använt en penna, fogsvans, krokodilkäft, slipmaskin, tvingar och en handslip. 

Pennan = Pennan måste man använda klart, för hur ska man annars kunna rita och skissa, och skriva in sina mått. Iallafall med hjälp av pennan så kunde jag rita hur lång och bred den skulle vara, och skissa själva ritningen.

Såg = Jag använde sågen till att såga bitarna så jag kunde få alla bitar till samma längd.

Krokodilkäft = Krokodilkäften använde jag till att lägga brädorna och sedan spänna fast de till att sedan skära med sågen.

Slipmaskin = Slipmaskinen använde jag till när jag skulle slipa sidorna och göra den lite tunnare.

Tvingar = När jag limmade ihop alla trädelar så använde jag mig utav tvingar för att kunna ha dom fastspända.

Handslip = När jag ville få väck limmet så använde jag mig utav en handslip och tog väck limmet enkelt.


4. Material: Trä

5. Pröva & ompröva: Har inte stött på några stora problem utav Thomas hjälpte mig någon gång då jag verkligen behövde hjälp, annars gjorde jag allt själv och fick hjälp av andra. Med att hålla träbiten t.ex m.m. 
6. Tekniker: Alla tekniker jag använt är att såga, slipat, svept och det är nog det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar