onsdag 19 mars 2014

Veckans nyhet v12

Vad har hänt med MH370?


Den 8 mars 2014 blev flygplanet MH370 försvunnet från radarn, man vet inte om den har kapats eller störtat ner i havet. Detta hände utanför Vietnam, planet flög från Malaysia och var tänkt att landa i Peking. Men mitt i resan så syntes inte planet på radarn och pilotens sista ord var ''Alright, good night''. Exakt innan sändaren och transponderna hade stängts och då var planet helt borta.
Därför har det det kommit flera teorier om detta, några tror att piloterna kan ha vart inblandade för man måste vara väldigt flygkunnig. Det var också 2 passagerare på planet som hade med sig falska pass, så något lurt måste det ha varit. Man vet inte vem som ligger bakom detta men man fortsätter leta. Piloten Zaharie hade också övat på en simulator att landa på 5 olika ställen så man kan tro att han är inblandad. Fast det finns också en annan teori, om att planet bara hade störtat ner i havet, för det var en tjej som hittade satellitbilder på en vit sak som tros vara en dörr, och olja runt i området.


En av piloterna, Zaharie Ahmed Shah


   Bild på planet MH370, inte just det planet som är borta.


Bild på området


Eget resonemang

Jag tycker bara det är dumt och göra såhär, använda civila personer för att döda mer civila, varför inte bara gå en mot en, inte använda oskyldiga personer. Jag tror detta är en kapning, för man kunde se på radarn att planet hade vänts och sedan så försvann det. Men man har hittat olja och kanske en dörr på havet, så den kan ha antingen störtat ner i havet eller ha landat någonstans, för om man hade sett en dörr så hade man väl undersökt havet? och hittat den om den skulle ligga där. Men man har inte hittat den så jag tror har blivit kapad. För att kunna användas till ett terrorbrott.

Perspektiv

Om jag hade legat bakom detta, alltså vart en av kapare, som jag aldrig hade vart. Men, vi säger att jag är det, då hade jag troligen gjort ett terrorbrott mot Vita huset eller den som var det största målet. Först hade jag såklart landat planet och släppt personerna och sedan åkt in där Obama är. Om jag hade vart, för varför använda civila personer och döda andra civila för att skada USA. Varför inte gå mot det största målet istället? och slippa låta hundratals dö för att skicka ett meddelande.

Eller om jag hade vart i planet så hade jag försökt stoppa detta. Hade säkert offrat mitt eget liv för att rädda dom andra, för man ska ju ändå dö. Om det nu hade vart en kapning, som man inte vet ännu.

Liknelse

Detta är ju likt det som hände 2001 i USA, 9/11. Då två flygplan åkte in i tvillingtornen och flera dog. Så jag tror dom kommer göra en likadan sak om det nu har blivit kapat. Jag var 2 år då så jag vet inte riktigt men så som jag såg på nätet var det fruktansvärt. Fast en sak som jag tänkte på är när något händer USA så är det helt fruktansvärt men när USA skickar bomber på andra länder och dödar flera oskyldiga personer, så jag vet inte riktigt, det är lite rätt men ändå fel. Om någon hade skadat någon jag kände så hade jag velat detsamma med den.

Konsekvenser

Det som hände 2001 i USA skyldes allt på oss, vi muslimer. När det egentligen var 13 personer som gjorde detta, inte en hel religion. Så jag tycker synd om dom som gör detta, deras religion eller land kommer hela tiden bli kallade terrorister. Så det är folket som får lida mest, Regeringen bryr sig inte så mycket inuti, för det är ju ingen av deras familj som blir skadade, det är bara främlingar ju? men tänk om det vore din bror eller syster som var där som turist och har aldrig gjort något ont i sitt liv. Då lider ju hela familjen.

Källgranskning

Det finns ingen primär källa men om det nu hade funnits så hade det vart någon källa på flygplanet, fast nu vet vi inte vad som hade hänt med flygplanet så därför får vi använda några sekundära källor.

Källor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18609149.ab
http://www.svt.se/nyheter/varlden/mh370-stortade-i-sodra-delen-av-indiska-oceanen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/mh370/article18599272.ab
http://www.bbc.com/news/world-asia-26503141
http://www.malaysiaairlines.com/my/en/site/dark-site.html
http://www.expressen.se/nyheter/mh370-kan-ha-blivit-utsatt-for-flygpirater/
http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-live-3219331

2 kommentarer:

  1. Super skrivet!! Väldigt bra text som får en att vilja veta vad som egentligen hände/händer med planet. Bakgrunden är bra och man förstår vad som har hänt. Dit perspektivbyte är fruktansvärt bra. ;)
    Liknelsen och konsekvensen på det är jätte bra man förstår hur hårt det måste vara och man får en klarare och renare syn, och känner att det är svårt att göra rätt och hemskt enkelt att göra fel.. :(
    Från mig skulle du få ett stort A, det är på profsnivå du har skrivit denna nyheten!! :)

    SvaraRadera
  2. Tack Amanda! Du skriver säkert likadant! :)

    Per om du läser detta så hoppas jag ser ett A på SO betyget

    SvaraRadera