onsdag 12 februari 2014

Jag är en hindu

Tja! längesen jag såg dig, tänkte bara berätta om mitt liv som du ville veta.

Jag föddes som kristen, men min mor var en hindu och min pappa kristen, när vi sedan flyttade till Indien när jag var ett litet barn, så konverterade min far till hinduismen och jag bara följde med. Nu är jag en hindu, och är väldigt troende eftersom min far och mor är det. Jag gör vad dom gör, dom har hjälpt och lärt mig att vara en troende sen vi flyttade till Indien. Jag ber varje dag och faktiskt till en speciell gud, guden Vishnu, eftersom han är den som tar hand om jorden och skyddar oss från ondskan. Ibland när jag går i stan och har pengar  i min ficka så går jag till en affär och köper bröd för att offra det till gudarna, jag lever som en asket, köper aldrig nåt till mig, när jag har, så ger jag det eller offrar.

Jag var i floden Ganges en gång, faktiskt två gånger, när min farfar dog så kremerade vi honom och gjorde en ritual som mina föräldrar visade mig, och en annan gång, när jag skulle rena min kropp. Min lärare hade sagt till mig att det är viktigt att besöka Ganges en gång i sitt liv, om man är troende, och det har jag gjort! Jag har också alltid tänkt hur det var att vara en kristen, jag tänker på det varje natt, vad hade hänt med mig om jag vore kristen, varje gång jag blir retad i skolan, vart skulle jag ta vägen. Jag undrade först om dom bad till flera gudar, men jag såg att dom bara hade en gud.

Det högsta målet med mitt liv är att bli en läkare och nå moksha. Jag har betygen för att bli en läkare men jag älskar min religion, Vishnu är min förebild. Jag har också testat att meditera hemma, det gör mig så lugn och fridfull, man blir glad utav det.

En gång var hela familjen på semester, jag var 8 år. Vi var i USA och där såg jag massa kors och stjärnor på gatorna, mina föräldrar sa att det var Kristendomens och Judendomens symboler, jag frågade vad vi hade för symbol, Dom visade mig ett kort, såhär såg den ut.



Vi gick till en resturang för att äta också, jag valde att äta sallad. Men jag behövde gå på toa, jag hittade inte vägen och gick in i köket. Såg att det var fullt av nötkött och blod, jag blev arg som ett bi. Jag frågade om dom var dumma i huvudet men det var som att prata med en vägg. Jag visste ju inte hur det var i USA, andra gången jag var där. Religionsfrihet hade jag sett på nätet att dom hade. 


Ett tag efter vi var i USA berättade min mamma att hennes familj var handelsmän, så det var därför vi blev automatisk i den kasten. Jag själv vill bli en krigare, så jag gillade inte kastsystemet. Men tyvärr så får man inte sprida sin åsikt här i Indien. Egentligen så hade jag velat testa vara en muslim, dom verkar vara mycket bättre men jag gillar min religion, fast ibland får man tänka annat. En sak som gör min hjärna till en soppa är att vissa personer väljer att vara ateister, hur tänker dom? Och det är så tråkigt att om man är kristen så måste man be till en gud, varför är inte deras religion en polyteism. Hade vart mycket bättre!

När jag fyllde 14 så bestämde jag mig att bli en munk, men tyvärr fick jag inte det. Så jag bestämde mig att konvertera till buddhismen. Jag visste att jag skulle få hett om öronen men det fick jag ta. Jag står för min åsikt, låter inte någon förstöra för mig, mitt liv.

Själv tror jag på panteism, att gud finns i allt. jag har faktiskt aldrig ätit nötkött, och juste! Jag såg en artikel om hur många procent länderna i världen tror på religion, och jag såg att Sverige låg sämst till, Sverige är ett sekulariserat land, och jag tappar hakan varje gång jag läser artiklen.

Jag har fyllt 16 nu, och jag har blivit en munk! Nu måste jag sluta eftersom ska meditera med dom andra munkarna, har berättat det mesta i mitt liv så hoppas vi ses någon gång Per!

Mvh Besmir Berisha



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar